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A-10 Thunderbolt 미국 공군의 지상 공격기

한부울 2008. 11. 16. 17:32

 

A-10 Thunderbolt   미국 공군의 지상 공격기.

 


분류 : 공격기

제작국가 : 미국

제작연도 : 1972년

사용국가 : 미국

제원 : 전폭 17.5m, 길이 16.3m, 높이 4.5m, 무게 9,770kg, 최대속도 시속 720km, 항속거리 3,950km

                

A-10 선더볼트  

 

                                          USAF A-10 Thunderbolt II from 1975

 

                                              An A-10 entering a knife-edge pass.

 

                                                       USAF Thunderbolt taxiing


저공에서 지상군을 지원하기 위하여 특별히 설계된 미국 공군 최초의 공격기종이다. 미국 공군이 베트남전쟁에서의 경험을 바탕으로 요구한 근접 항공지원기 A·X계획에 의하여 개발되었다. 선더볼트 II라고도 한다. A·X계획에서는 새로운 공격기가 갖추어야 할 요건으로 많은 탑재량, 저공에서의 뛰어난 기동성, 높은 생존성, 간편하고 튼튼한 기체 등을 요구하였다. 이런 요구를 수용하기 위하여 압익(壓翼)을 직선익으로 하고 동체 후방의 상부에 쌍발의 터보팬 엔진을 장비한 독특한 형태를 하게 되었다. A-10 A기는 내부 구조상 엔진을 비롯한 랜딩기어, 수평유지장치 등 많은 비행기 부품을 좌우로 옮겨 장치할 수 있는 기능도 갖추고 있다.


1972년 5월 10일 YA-10 A기가 첫 시험비행을 마쳤다. 최초의 A-10 A기는 1975년 10월 애리조나주의 데이비스 몬탄 공군기지에서 미국 공군에 인도되었다. 지상군의 지원뿐 아니라 탱크와 장갑차 등을 포함한 모든 지상 목표를 공격할 수 있다. 주 무장(主武裝)으로 새로 개발된 7포신의 30㎜ 발칸포가 동체 하부에 장착되었다. 조종실 주위와 주요 부분은 티탄(titanium)과 같은 거대한 장갑판에 의하여 보호되어 있다. 저공에서 저속으로 비행하면서 뛰어난 기동성을 발휘한다. 모두 11곳의 버드 포인트에 대전차 미사일 등을 탑재하는 등 정확하게 목표물을 파괴할 수 있는 무기체계를 갖추고 있다. 전장 부근에서 장시간 체류하면서 303m 이하의 고도에서 작전을 전개할 수 있고 2.4㎞의 시계를 유지한다. 넓은 공격 반경과 단거리 이착륙 기능을 갖고 있어 열악한 조건의 전선 부근 비행장에서도 운용이 가능하며, 조종사는 야간 투시경을 이용하여 야간에도 임무를 수행할 수 있다.


1991년 걸프전쟁 때 ‘사막의 폭풍 작전’에 투입되어 8,100회의 출격에 부과된 임무의 95.7%를 완수하여 그 진가를 발휘하였다. 그러나 최근 미국 공군의 새로운 근접 지원기·전장 항공 저지구상(戰場航空沮止構想)에 맞지 않게 되어 퇴역이 검토되고 있으며, 일부는 전선 항공통제(FAC)기 OA-10 A로 개조가 추진되고 있다. 또, 전천후 성능을 추가한 복좌형은 시작기(試作機)를 만든 단계에서 종료되었다.

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                                                       A-10 Thunderbolt

 

Role

Close air support attack aircraft

Manufacturer

Fairchild-Republic

First flight

10 May 1972

Introduction

March 1977

Status

In service

Primary user

United States Air Force

Number built

715

Unit cost

US$11.7 million (average)


Variants


YA-10A The first two prototypes.

A-10A Single-seat close air support, ground-attack version.

OA-10A  Single-seat forward air control version.

YA-10B Night/Adverse Weather

Two-seat experimental prototype, for work at night and in bad weather. Later redesignated YA-10B. only one example was built, which is now on static display.

A-10C

A-10As updated under the incremental Precision Engagement (PE) program featuring a new glass cockpit (including digital moving map displays), advanced datalink, and all-weather multi-mission precision weapons and laser targeting capability.


Specifications (A-10A)

 

General characteristics

Crew: 1

Length: 53 ft 4 in (16.26 m)

Wingspan: 57 ft 6 in (17.53 m)

Height: 14 ft 8 in (4.47 m)

Wing area: 506 ft² (47.0 m²)

Airfoil: NACA 6716 root, NACA 6713 tip

Empty weight: 24,959 lb (11,321 kg)


Loaded weight:

   Standard: 30,384 lb (13,782 kg)

   On CAS mission: 47,094 lb (21,361 kg)

   On anti-armor mission: 42,071 lb (19,083 kg)


Max takeoff weight: 50,000 lb (23,000 kg)

Powerplant: 2× General Electric TF34-GE-100A turbofans, 9,065 lbf (40.32 kN) each


Performance

Never exceed speed: 450 knots (518 mph, 833 km/h)

Maximum speed: 450 knots (518 mph, 833 km/h) at 5,000 ft (1,500 m) with 18 Mk 82 bombs[35]

Cruise speed: 300 knots (340 mph, 560 km/h)

Stall speed: 120 knots (220 km/h) [36]


Combat radius:

   On CAS mission: 250 nmi (288 mi, 460 km) at 1.88 hour single-engine loiter at

   5,000 ft (1,500 m), 10 min combat

   On anti-armor mission: 252 nmi (290 mi, 467 km), 40 nm (45 mi, 75 km)

   sea-level penetration and exit, 30 min combat


Ferry range: 2,240 nmi (2,580 mi, 4,150 km) with 50 knot (55 mph, 90 km/h) headwinds, 20 minutes reserve

Service ceiling 45,000 ft (13,700 m)

Rate of climb: 6,000 ft/min (30 m/s)

Wing loading: 99 lb/ft² (482 kg/m²)

Thrust/weight: 0.36


Armament

Guns: 1× 30 mm (1.18 in) GAU-8/A Avenger gatling cannon with 1,174 rounds

Hardpoints: 11 (8× under-wing and 3× under-fuselage pylon stations) with a capacity of 16,000 lb (7,260 kg),with provisions to carry combinations of:


Rockets:

4× LAU-61/LAU-68 rocket pods (each with 19× /7× Hydra 70 mm rockets,

respectively) 

4× LAU-5003 rocket pods (each with 19× CRV7 70 mm rockets)

6× LAU-10 rocket pods (each with 4× 127 mm (5.0 in) Zuni rockets)


Missiles:

2× AIM-9 Sidewinders air-to-air missiles for self-defense

8× AGM-65 Maverick air-to-surface missiles


Bombs:

Mark 80 series of unguided iron bombs or

Mk 77 incendiary bombs or

BLU-1, BLU-27/B Rockeye II, Mk20, BL-755[37] and CBU-52/58/71/87/89/97 cluster bombs or

Paveway series of Laser-guided bombs or

Joint Direct Attack Munition (A-10C)[38] or

Wind Corrected Munitions Dispenser (A-10C)*SUU-42A/A Flares/Infrared decoys dispenser pod and chaff pod or


AN/ALQ-131 & AN/ALQ-184 ECM pods or

Lockheed Martin Sniper XR & LITENING targeting pods (A-10C) or

2× 600 US gallon Sargent Fletcher drop tanks for extended range/loitering time.


Avionics

Pave Penny laser tracker pod (mounted beneath right side of cockpit) for use with Paveway LGBs [위키백과]

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 The A-10's GAU-8 Avenger gun.

 

                                   Another view of the A-10's GAU-8 installation.

 

A-10 30 mm GAU-8 Gatling gun

 

                                           A-10 Thunderbolt II fully loaded.

 

         A-10 Thunderbolt II firing off an AGM-65 on one of the Eglin AFB weapons ranges.

 

                                           USAF A-10A during Desert Storm

 

                     A new A-10C arrives at Davis-Monthan AFB, 29 November 2006