종교

Korean Missionaries Under Fire

한부울 2007. 8. 4. 13:59
 

비난받는 한국의 선교인들 (Korean Missionaries Under Fire)

[TIME]Friday, Jul. 27, 2007 

 

아프간에서의, 아직까지 운명이 불분명한 스물두명의 한국인 인질 사건은 결과적으로 세계에서 미국 다음으로 큰 해외선교 파견국가인 한국의 선교 야망을 재고하게 만들고 있다.

지난주 스물 세 명의 한국 기독봉사단이 카불 남부지역에서 붙잡힌 이후, 한국 정부는 한국의 인터넷 사용자들의 인질들에 대한 비판을 막아서기에 급급했다. 선교를 파견한 분당 샘물 교회 교인들로 구성된 피랍자 가족들 역시 국가에 큰 슬픔을 안긴데 대해서 사과했다.

 

한국 기독교인들이 스스로 위험에 처하게 된 건 이번이 처음이 아니다. 2004년 한국의 선교를 열망하던 한 통역사가 이라크에서 참수되었다. 일곱 명의 다른 선교자들도 납치되었다가 풀려났다. 아프가니스탄 역시 작년 여름 '평화대축전'을 위해 입국한 아이들을 포함한 1,000여명 이상의 한국 기독교인들을 추방했다.

 

(註: 워싱턴 포스트紙는 조금 더 자세히, 이들 단원들이 카불 시내에서 과격한 단체선교 활동을 벌이다가 주민불만 폭증 때문에 행사 하나 제대로 못하고 모두 쫓겨났다고 자세히 보도했다.)

 

많은 한국의 개신교 신도들은 새신도 전도 의욕을 공개적으로 드러내는 열정적인 전도주의자다. 하지만 이러한 한국 내 전도 운동이 경쟁 과열로 치닫는 어두운 면도 있다.

교회 숫자는 수만 개에 달하며, 이들이 모두 제각기 치열한 선교 경쟁 활동을 벌이는 통에 목사들은 다른 교회보다 앞서나가기 위해 가능한 한 많은 선교단을 해외로 파견하는 술책을 쓰지 않을 수 없는 처지가 된 것이다. 새로운 시장, 더욱 위험한 선교가 더 많은 유명세를 모으고, 그 유명세로 인해 교회 명예는 올라가고 궁극적으로 더 많은 돈이 교회와 목사 앞으로 들어오게 된다.

금번 인질 사태가 한국의 선교 열풍에 일침을 놓을 것인가? 이번 사태에 대해 한국 정부가 인질 석방 해결을 아직도 이뤄내지 못하는 상황에서 확실히 해외 선교에 관심 많던 이들을 돌아서게 만들 거라고 그런다. 사회 전반적으로 퍼진 비판적인 여론 역시 한국의 열렬한 기독교인들이 다시 한 번 그들의 전략에 대해 생각해 보게 만들 것이다.

"이번 사건은 분명히 한국 교회를 정화시킬 것입니다!"라고 북한 선교 활동에 관여하는 Douglas 신 목사는 말한다. "사람들은 이 일의 가치에 대해 의문을 품고 있고, 교회 기부자들도 더 많은 헌금을 내길 자제할 것이라 생각합니다."

신 목사는 아프가니스탄의 선교활동 자체는 순수했다고 믿지만, 후원자들로부터 더 많은 돈을 타내기 위해 행해지는 사진, 비디오 찍기에 불과한 "캠코더 선교"는 단시간 내로 사라져야 한다고 말했다.


http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1647646,00.html


With the fate of 22 South Korean hostages in Afghanistan still uncertain, the hostage crisis is finally forcing South Korea's Christians, the world's second-largest group of proselytizers after Americans, to rethink their evangelical ambitions.

 

Since the start of the hostage crisis last week, when 23 Korean Christian volunteers were captured by Taliban insurgents on a road south of Kabul, the Seoul government has had to ask Korean bloggers to back off from online attacks on the hostages. Critics were particularly incensed by photos posted of some of the young women missionaries posing in front of an Afghanistan travel advisory sign at Seoul's Incheon International Airport. Family members of the missionaries — as well as members of the Sammeul Community Church south of Seoul, which sent the mission — also issued public apologies for causing the country so much grief.

 

The execution earlier this week of one hostage, pastor Bae Hyung Kyu, 42, brought the expected outpouring of grief and condolences. But non-evangelical Koreans are still scratching their heads over why the Saemmul church group trotted off to such a volatile region, thumbing its nose at government warnings not to enter Afghanistan.

 

Devout Christians here readily admit the mission was poorly organized, but they insist that it had an admirable purpose. They argue that the group was only doing what it is supposed to do: help others, as Jesus directed them to do. The missionaries wanted to deliver aid and simply didn't care if they were in harm's way.

 

This is not the first time Korea's Christians have found themselves in strife. In 2004, a Korean interpreter and aspiring Christian missionary was taken hostage and beheaded by militants in Iraq. Seven other missionaries have been kidnapped but later released in that country. Afghanistan also deported more than 1,000 Korean Christians, including children, for gathering at a peace festival there last summer.

 

Many of Korea's Christians are passionate evangelists, exhibiting the zeal of the newly converted. Evangelical Protestantism is a relatively recent arrival on the peninsula, having taken hold only after the Korean War. Now, fully one-third of the 45 million people in this traditionally Confucian society follow the practices of Jesus (about 10% are Roman Catholic). An estimated 16,000 Korean Christians were working around the world as missionaries in more than 150 countries last year.

 

Most Korean missionaries work in China, and go there under the guise of being researchers, or businessmen, so they won't be imprisoned for proselytizing.

 

Russia is apparently the next most popular destination for Korean missionaries, followed by Europe and South East Asia.

 

An unfortunate side to the evangelical movement in Korea is increased competition.

 

Churches number in the tens of thousands here, and are competing so intensely for members that pastors feel pressured to engage in a kind of one-upmanship: sending congregants on as many overseas missions as possible. New markets and riskier missions tend to garner more publicity, which until now has translated into more kudos and ultimately more money for the pastor and the church.

 

Will the hostage crisis put a damper on Korea's missionary zeal? Some say the crisis will certainly reduce the desire of would-be missionaries to go abroad, particularly since Seoul has been unable to secure the release of the hostages thus far. The widespread public criticism also may force Korea's spirited Christians to recalibrate their strategies. "It will definitely lead to a purge at churches" on the peninsula, says Douglas Shin, a pastor involved in missionary activities with North Koreans. "People will wonder if it is worth the risk now, and donors will probably withhold more funds because they fear they could be causing someone harm." Though Shin believes the Afghanistan mission was sincere, he expects that what he calls "camcorder missions" — assignments that are more or less photo ops for groups looking money for supporters — to wane in the near future.