무기리스트/세계우주무기

Boeing to Develop, Fly 'Phantom Ray' X-45 UCAS

한부울 2010. 5. 12. 00:31

차세대 무인 '무인 스텔스기' http://blog.daum.net/han0114/17045677

무인 스텔스 레이저 공격기 X-47B http://blog.daum.net/han0114/16129702

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Boeing to Develop, Fly 'Phantom Ray' Technology Demonstrator

X-45 UCAS

 

                       Boeing's Phantom Ray: The wing is the plane. (Credit: Boeing)


Boeing will put its Phantom Ray flying wing into the air before the end of the year.

The aerospace giant says that the unmanned aerial vehicle, unveiled at Boeing's St. Louis facility on Monday, is on track to make its first flight in December. The Phantom Ray will be a testbed for unspecified "advanced technologies," and in a press release Monday, Boeing rattled off an array of potential missions for the aircraft, from the now standard UAV tasks of recon and surveillance to aerial refueling, electronic attack, and the menacingly vague "strike." (A separate Boeing feature on the Phantom Ray makes reference to a potential "hunter/killer" mission, which would put it in the same category as the MQ-9 Reaper already in use by the U.S. Air Force.)


Leading up to the planned December flight will be a summer schedule of taxi tests. The debut flight for the one-off prototype aircraft will be followed, Boeing said, by up to nine more flights over the ensuing six months.


"The initial flights will take Phantom Ray through its paces for the flight test profile. Beyond that, the missions and systems tested will be determined by future warfighter needs," said Craig Brown, Phantom Ray program manager for Boeing, in a statement.


Looking like a boomerang with a bump in the middle, the Phantom Ray is 36 feet long and has a wingspan of 50 feet. Weighing in at 36,500 pounds, it has a cruising speed of 614 mph, or 0.8 Mach, and an operating altitude of 40,000 feet. It's powered by an F404-GE-102D turbofan engine.


Boeing is touting the UAV as an example of the ability of its Phantom Works unit to do rapid prototyping, and it's also funding the project internally. A feasibility study took place in spring 2008, and the program got the green light in the fall of that year, the company said. Of course, they had something of a head start--the Phantom Ray design is derived from that of the X-45C experimental aircraft, part of the Defense Department's J-UCAS effort in which Boeing was participating.

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보잉사는 X-45C 기반의 무인스텔스기 팬텀레이(Phantom Ray)를 개발하고 있다.

2010/03/14 23:33

 

보잉사는 고고도장기체공(HALE; high altitude long endurance) 무인기로서 팬텀아이(Phantom Eye)라 불리는 수소연료 무인 실증기를 개발 중에 있다. 이 팬텀아이의 핵심은 액체수소 추진시스템에 있다. 엔진, 터보차저, 엔지제어시스템 등 팬텀아이의 전체 추진시스템에 대해 80시간의 지상테스트가 이미 성공적으로 수행되었다. 쌍발 엔진의 팬텀아이 실증기는 날개길이 150피트로서 최대 6만5천피트 고도에서 450파운드의 페이로드를 싣고 4일동안 장기체공하면서 지능정보수집, 정찰감시 및 통신 기능을 제공할 수 있는 무인기다.


보잉사는 팬럼아이 외에도 팬텀레이(Phantom Ray) 라는 무인기를 개발하고 있다. 2000년 중반에 미고등국방연구기관 DARPA는 미공군과 해군의 합동무인전투기 획득 프로젝트로인 J-UCAS (Joint Unmanned Combat Air Systems)를 시작하였다. 이를 위해 보잉의 X-45 무인전투기와 노드롭그루만사의 X-47 무인전투기 개발경쟁이 DARPA에 관리 하에 진행되었다. J-UCAS 하에서 공군은 보잉사에게 초기 X-45A와 그 다음버전인 X-45B 에 이어 보다 성능을 향상시킨 X-45C를 개발하도록 하였고 해군이 선정한 노드롭그루만사는 보잉사에 대응하고자 X-47B 개발에 록히드마틴사와의 협력을 맺는 등 두 회사 간의 경쟁이 진행되었다. J-UCAS를 통해 국방부는 보잉사의 X-45C 2대와 노드롭그루만사의 X-47B 2대간의 운영평가를 통해 2010년경에 최종 단일 업체를 선정할 계획이었다.


그러나 2006년에 국방부가 미의회에 제출한 4년간 국방검토보고서(QDR, Quadrennial Defense Review)에 따라 J-UCAS 프로그램은 더 이상 진행하지 않고 중단하기로 결정되었다. 그 이유는 J-UCAS 대신에 미공군이 아시아-태평양 지역의 신속한 안보태세를 강화하도록 20년간의 장기간에 걸쳐 공군이 보유한 타격 항공기의 현대화를 위한 새로운 프로그램으로 방향을 잡았기 때문이었다.


그렇지만 미해군은 무인전투기 개발을 원했으며 UCAS-D 라는 무인전투기 실증프로그램을 마련해 노드롭그루만사에게 X-47B 개발을 계속하게 왔다. X-47B의 롤아웃은 2008년 12월에 있었고 2010년부터 3년간의 비행테스트가 진행될 계획이다.


보잉사 역시 J-UCAS 중단에도 불구하고 무인전투기 기술 확보를 위해 팬텀레이 무인기를 개발하게 되었다. 이것은 X-45C 기반의 진보된 무인기로서 처음 비행이 2010년 12월로 예정되어 있다. 보잉사는 록히드마틴사에게 2001년 F-35 JSF 경쟁에서도 졌고 2007년에 미해군의 UCAS-D 프로그램에서도 노드롭그루만사에게 진 이후로 전술 항공기 비즈니스 시장 활로를 강화하고자 노력하였다. 팬텀레이 프로젝트는 보잉사의 자체 연구개발금을 통해 진행되고 있는데 2007년 중반에 개념단계를 마치고 2008년부터 개발이 본격적으로 시작되었다. 무인기 시장의 잠재적 수익성을 내다보면서 미래의 공군과 해군의 신규사업 참여를 위한 기술확보가 펜텀레이 프로젝트의 의도라 할 수 있다.[Argoo]


Boeing X-45A

C Unmanned Combat Aerial System (UCAS)

 

 

A Boeing Joint Unmanned Combat Air Systems X-45A demonstrator on the runway at Edwards Air Force Base, Calif., undergoes a preflight systems check prior to a recent test flight. Ron Bookout photo.

 

 

Boeing is working with its Department of Defense customers on an array of global strike solutions, including (from front to back) the X-45C, F/A-18F Super Hornet, and F-15E Strike Eagle. Photo: Boeing

 

 

A Boeing Joint Unmanned Combat Air Systems X-45A demonstrator flies over a test range recently near Edwards Air Force Base, Calif. Two X-45As completed their graduation combat demonstration flight August 10, 2005. (NASA image)