무기리스트/세계우주무기

MiG Skat UCAV (러시아 스텔스 폭격기)

한부울 2007. 11. 6. 20:41
 

러 끝 모를 ‘힘자랑’ 개발 중인 무인 스텔스 폭격기 모형 공개 

2007/08/25 오 전 10:38


러시아가 냉전시대 누리던 군사 초강대국으로의 복귀 야심을 드러내고 있다.

러시아는 최근 영국 영해와 태평양의 미군 기지가 있는 괌 인근 상공에 폭격기들을 출격시킨 데 이어 이번엔 적(敵)의 레이더에 잡히지 않고 대공(對空) 화기의 공격도 피할 수 있는 무인(無人) 스텔스 폭격기를 개발 중이라고 러시아 NTV가 24일 공개했다.

AFP 통신은 이날 러시아의 NTV가 모스크바 인근 주콥스키에서 열리고 있는 국제 에어쇼에서 미그사가 개발 중인 가오리를 뜻하는 ‘스카트’라고 명명된 무인 폭격기 모형을 공개했다고 전했다.


‘스카트(Skat·러시아어로 가오리)’로 명명된 이 스텔스기는 전투기·전폭기 전문 생산회사인 미그(MIG)사가 2005년부터 개발했으며, 자체 무게는 10t으로 2t 이상의 폭탄을 탑재하고 4000㎞ 범위에서 작전을 수행할 수 있는 것으로 알려졌다. 최대속도는 마하 1 정도. 반면에, 미국의 B-2 유인(有人) 스텔스 폭격기는 최대속도 마하 0.9에 폭탄 탑재량이 20t에 이르고 작전반경은 8000km에 달한다. 스카트는 Kh-31이라는 대함(對艦) 미사일 2기를 장착, 적의 항공모함에 타격을 가할 수 있도록 설계됐으며, 시험비행을 거쳐 앞으로 2년 내에 실전 배치될 예정이다


적의 레이더, 적외선 탐지기, 음향 탐지기 등에 의한 탐지 기능을 무력화시키는 기능을 갖춘 폭격기는 미국의 B-2, F-117 등이 있다.

B-2는 4명이 탑승하는 유인 항공기로 1989년 첫 비행에 성공한 뒤 지금까지 미군에 17대가 배치됐다. 스텔스 기능을 갖춘 전투기로는 미국의 F-22, F-35 등이 있다.


러시아가 과거 군사 강대국의 지위를 회복하려는 의지는 다른 여러 곳에서도 확인된다.

블라디미르 푸틴 러시아 대통령은 17일 중국 카자흐스탄 등 상하이협력기구(SCO) 6개국 합동 군사훈련이 벌어진 첼랴빈스크에서 “전략폭격기의 장거리 비행훈련을 재개하겠다.”고 밝혔다. 러시아는 옛 소련 해체 직후인 1992년 전략폭격기 장거리 훈련을 중단했다.

러시아 항공사 UAC 회장인 세르게이 이바노프 제1부총리도 16일 2025년까지 전투기와 민항기 4500대를 만들겠다고 밝혔다.

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First Look At MiG Skat UCAV

Alexey Komarov and Douglas Barrie/Moscow

 

MiG today revealed a full-scale engineering mock-up of its unmanned combat air vehicle (UCAV) design, nicknamed Skat (Skate). Work on the low-observable design began over two years ago, and MiG will produce a flight worthy prototype within 24-months.


The MiG program is one of two competing designs that will be presented to the Russian Defense Ministry as a strike UCAV. Sukhoi is also understood to be working on a UCAV.


MiG unveiled the program during the Moscow air show, though only a few journalists were taken off the show site to a MiG facility at the Gromov flight test research institute.


Skat has two internal weapons bays, capable of carrying air-to-surface missiles as large as the Kh-31 (AS-17 Krytpon). Possible roles include the suppression and attack of enemy air defenses.


MiG is working with a number of Russian companies and state institutes -- including the 2nd Central Scientific Research Institute -- on Skat. The institute is known to be closely involved in low-observable research and development.


The first version of Skat to fly is planned to be piloted in order to meet Russian flight regulations. A number of aerodynamic configurations have been wind-tunnel tested, including with small twin fins. MiG has settled on a tail-less configuration.


The single-engine subsonic design has an 11.5 meter wingspan, and it is 10.25 meters long. The UCAV has a maximum take-off weight of 10 tons, with a maximum speed of 800 kilometers per hour (497 mph) at low altitude. It is intended to carry a combat load of up to two tons, with a combat radius of 2,000 km.


The Skat will be powered by the Klimov RD-5000B, a derivative of the RD-93. Two demonstrators will be built, the second will be unmanned. The flight tests will be used to prove the design and air vehicle systems. Weapon firings will also be carried out.

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Posted by Douglas Barrie at 8/23/2007 10:36 AM

MiG’s Skat unmanned combat air vehicle mock-up has a low-observable intake mounted on top of the fuselage. one internal weapons bay door is also open.

A comparison of Skat’s plan form and that of a MiG-29 Fulcrum provides a sense of the size of the design.

Partner companies are listed on the inside of the weapon bay door. The saw-tooth door edges are typical of low-observable design.

Various configurations have been wind-tunnel tested. This version appears to show a cockpit option for the first prototype, which will be piloted. MiG has settled on a tail-less design for final UCAV airframe.

Control surfaces can be seen deployed on the wing trailing edge, while some of Skat's potential weaponry, including guided-bombs and the Kh-31 missile (AS-17 Krypton) are also shown.


Photos: Alexey Komarov

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